donderdag, 9 augustus 2018

Moeder overlijdt kort nadat ze door een teek is gebeten – nu wil de familie iedereen waarschuwen

Tekenbeten zijn vaak ongevaarlijk als je ze op tijds ontdekt en veilig verwijderd. Het is echter wel belangrijk dat je goed oplet dat je geen koorts krijgt of dat de tekenbeet niet van vorm of kleur veranderd. Dan kan het iets ernstigers zijn. Een vrouw in de Verenigde Staten was door een teek gebeten en overleed na een paar weken.

Tamela Wilson, een 58-jarige moeder uit de Amerikaanse staat Missouri, werkte als paramedicus in het Meramec State Park. Op een dag ontdekte ze dat ze twee teken had. Tameka verwijderde snel de teken en dacht er niet meer bij na.

Maar een paar dagen later voelde ze zich niet lekker en had ze verhoging. Ze ging naar het ziekenhuis. De dokters wisten niet goed wat er met haar aan de hand was en diagnosticeerden een blaasinfectie, waarna ze haar naar huis stuurden met antibiotica.

Ongelooflijke pijn

Een week later, 31 mei 2017, voelde Tamela zich slechter en moest met spoed worden opgenomen. Nadat de dokters bloedmonsters onderzochten, werd duidelijk dat ze het Bourbon virus had. Dit is een erg zeldzaam en helaas (vooralsnog) ongeneselijk virus. Het werd voor het eerst in 2014 in de VS ontdekt.

Ze bracht meerdere weken door op de spoedeisende hulp waar dokters tevergeefs de ziekte probeerden te bestrijden, berichtte Daily Mail. Op 23 juni overleed Tamela.

Haar familie vertelde later over de verschrikkelijke pijn die Tamela de laatste weken van haar leven moest ondergaan.

“Dat zou je je ergste vijand niet toewensen”, vertelde haar stiefmoeder Kathy Potter aan Fox 6 News.

“De dokters waren volkomen van slag. Ze zeiden dat het een medisch mysterie was. Iedere dag dat we naar het ziekenhuis gingen was ze er slechter aan toe. Geen enkele verbetering.”, vertelde haar vader Geoff.

Vijfde persoon in de VS die hieraan lijdt

Tamela is de vijfde persoon in de VS die door het virus is getroffen. John Seested uit Kansas was de eerste die hiermee werd gediagnosticeerd en overleed twee weken nadat hij werd gebeten. Voor zijn diagnose waren er slechts acht eerdere gevallen wereldwijd vermeld.

Het Bourbon virus valt heel snel witte bloedcellen aan en er is op dit moment nog geen vaccine of geneesmiddel.

Om jezelf tegen teken te beschermen, draag kleding met lange mouwen en vermijd struikgewassen en hoog gras. Het is erg belangrijk om jezelf en kinderen te controleren op teken als je ergens bent geweest waar veel teken is.

Hoewel het Bourbon virus extreem zeldzaam is, kunnen teken een heleboel andere ziektes overbrengen. Wees daarom voorzichtig en pas heel goed op als je gebeten bent!

Vos staat klaar om kat aan te vallen - maar dan gebeurt plots iets onwaarschijnlijks

Gedumpte en hongerige hond is te bang om tuin te verlaten als redders lekkers aanbieden

Minister Carola Schouten: “Eten is te goedkoop.”

Busje rijdt over 4-jarige - als zijn vader zijn hoofd ziet beseft hij zich wat er zojuist is gebeurd

Jongeman doneert stamcellen om het leven van een vreemde te redden - tegen een hoge prijs

Hond is jaren vermist - dan wordt hij naar een asiel gebracht en ziet zijn baasje online zijn foto

Pasgeboren meisje weegt slechts 400 gram - als dokters haar voetje zien, zijn ze stomverbaasd

Hongerige leeuw vangt wilde hond - maar let nu op de briljante truc van de hond!

Dramatische vergissing: dierenasiel geeft verkeerde hond een spuitje

10 signalen dat je meer water moet drinken

Getraumatiseerde hond wordt met wonden over hele lichaam gevonden - nu weigert ze haar redder te laten gaan

Koppel verwelkomt babydochtertje na 13 miskramen